MEDIATION AND HEGEMONY OF TEACHERS IN MASTER TRAINING: A STUDY AT THE LIBERTADOR INITIAL EDUCATION CENTER DURING THE PANDEMIC
Keywords:
Hegemony, Mediation, Training, Educational Task, PandemicAbstract
Currently, in educational institutions there is apathy and resistance from teachers to the training and training process. The purpose of this research was: to promote the mediation and hegemony of teachers in master's training: A study at the Libertador Initial Education Center during the pandemic. The theoretical support is based on hegemony according to Gramsci (1981), ongoing training continues by Blazquez (20000) and Peña, Pérez and Peña (2021), mediation in the ideas of Gutierréz (2006) and the educational work of Farreras ( 2016). In another order of ideas, the methodological route is guided by transformative participatory action research and socio-critical paradigm. The systematization of experiences was used as a data analysis technique. The results were the development of the localized comprehensive care plan, providing support within the framework of 7x7 flexibility at the pedagogical advice points, respecting biosafety measures with the effective articulation of parents, representatives, social movements and participants in master's training. . It was concluded that pedagogical training in a pandemic has proven to be a key factor in improving educational quality. By training teachers to face an unprecedented challenge, significant advances have been achieved in the educational system and in the relationships between all the actors involved, guaranteeing educational continuity and the generation of pedagogical innovations that enrich teaching practice. It is recommended to strengthen teacher training framed in the current context of the individual from management
References
Bergesio, Liliana (2007) Informantes y antropólogos(as) ¿Quién es quién? www.naya.org.ar/.../ponencias/liliana_bergesio
Bigott, Luís. (2011). Luis Bigott: La formación de los educadores investigadores es un proceso de reflexión. https://www.aporrea.org/actualidad/n193026.html
Blázquez, Francisco. 2000. Concepción de la transformación del docente de aula. Editorial Everest.
Farreras, Yuraimis. 2016. El Acompañamiento Pedagógico del Director para el Fortalecimiento de la Práctica Docente. “Centro Educación Inicial Santo Domingo” Upata-Municipio Piar-Estado Bolívar. UPEL-IMPM.
Gramsci, Antonio. 1981. El marxismo de Gramsci. Premia Editora.
Gutiérrez, M. (2006) acompañamiento y supervisión. Editorial Everest (2º edición.
Martínez, Miguelez (2006) El Paradigma Emergente. Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. 2º Edición Ediciones Trillas. México.
Meneses, Gerardo. 2004 NTIC, Interacción y aprendizaje en la Universidad. Trabajo de investigación para obtener el DEA. Tarragona: Universitat Rovira I Virgili.
Ministerio de Educación y Deportes. 2005. Educación Inicial Bases Curriculares. Editorial Noriega. Caracas Venezuela.
Morin, Edgar. 1984. La antigua y nueva transdisciplinariedad, En: Ciencia con conciencia, Barcelona: Editorial Anthropos.
Peña, Randy, Pérez, María y Peña, Evelyn. 2021. Formación docente, práctica docente y práctica reflexiva: un reto de formación en las instituciones docentes del nivel superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Año IX. Nº 1.
Organización Mundial de la Salud (2022). Pandemia, endemia y epidemia: ¿qué son y en qué se diferencian? https://www.nationalgeographicla.com/ciencia/2022/08/pandemia-endemia-y-epidemia-que-son-y-en-que-se-diferencian
Universidad Nacional Experimental del Magisterio Samuel Robinson. 2020. Investigación y Producción de Conocimientos y Saberes Situados en la UNEM: Unidad en la Diversidad.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yuraimis Ventura Farreras Bolívar (Autor/a)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.